Luksemburg ukończył swoją pierwszą linię tramwajową, która od 2 marca dojeżdża także pod terminal lotniska Findel-Luxembourg. Otwarcie nowego odcinka świętowano z dużą pompą.
Urzędnicy wysokiego szczebla zainaugurowali 2 marca nowy odcinek tramwajowy z Luxexpo do lotniska Findel-Luxembourg o długości 3,9 kilometra. Tym samym ukończono formalnie w całości pierwszą linię, która obsługuje teraz 24 przystanki i łączy 10 ważnych węzłów przesiadkowych.
– Tramwaj wkroczył w decydującą fazę, zwiększając atrakcyjność transportu publicznego. Uruchomienie tramwaju do lotniska stanowi ważny krok naprzód, który ułatwi dostęp i zaoferuje efektywną i zrównoważoną alternatywę w zakresie mobilności. Jednocześnie prowadzone są liczne analizy dotyczące w szczególności rozwoju sieci tramwajowej na południe kraju, a także rozwoju tramwaju na terenie miasta Luksemburg. Moim priorytetem jest inwestowanie na dużą skalę w infrastrukturę transportu publicznego, aby móc oferować naszym obywatelom coraz lepszą i atrakcyjniejszą ofertę – przekazała Yuriko Backes, minister mobilności i inwestycji publicznych w Luksemburgu.
- Dotarcie tramwaju pod lotnisko jest prawdziwą wartością dodaną dla mieszkańców stolicy i turystów. Ukończona pierwsza linia tramwajowa, w połączeniu z wydajną miejską siecią autobusową, będzie stanowiła ważny trzon i kręgosłup naszej koncepcji mobilności – podkreśliła Lydie Polfer, burmistrz miasta Luksemburg.
Budowa nowej linii wymagała usunięcia 3,2 hektara drzew wzdłuż autostrady A1. W ramach rekompensaty za wycinki, już w 2022 roku posadzona dęby i buki na zdecydowanie większej powierzchni, bo aż 8,6 hektara. Nowe zielone kwartały mają sprzyjać powsawaniu nowych siedlisk dla dzikich zwierząt.
Tramwaje, po opuszczeniu przystanku Luxexpo, przejeżdżają przez teren Tramsschapp, by następnie wjechać na nowy 110-metrowy wiadukt nad autostradą. Dalej linia przecina las Gréngewald wzdłuż drogi. Na odcinku ponad 2 kilometrów tramwaj porusza się z prędkością do 70 km/h. Na kolejnym odcinku linia przebiega w wykopie, w którym jedną ze ścian zdobi artystyczny mural stworzony przez uczniów Lycée des Arts et Métiers pod kierunkiem luksemburskiego artysty Yves’a-Laurenta Grosbuscha. Po trasie tramwaje będą obsługiwały węzeł przesiadkowy w Héienhaff i dzielnicę biznesową Findel, by finalnie dotrzeć do lotniska.
Wraz z otwarciem nowego odcinka linii tramwajowej wprowadzono zmiany w trasach niektórych linii autobusowych. Zmodyfikowano trasy linii 6, 16 i 29. Zoptymalizowano także kursy autobusów nocnych w dzielnicach Dommeldange i Beggen. Zmiany dotknęły CN5 i CN6.
Warto przypomnieć, że
tramwaje w Luksemburgu wróciły w wielkim stylu po ponad pół wieku nieobecności. Stolica tego niewielkiego państwa posiadała już ten środek transportu od 1875 r. do 1964 r. Nowy system jest starannie przemyślany pod każdym względem. W grudniu 2017 r. uruchomiono pierwszy 3,6-kilometrowy odcinek, przebiegający przez dzielnicę europejską wzdłuż alei Kennedy’ego, od Luxexpo do Rout Breck-Pafendall, czyli charakterystycznego „czerwonego mostu”. Uruchomiono osiem przystanków, które są rozmieszczone co ok. 500 m. Na szczególną uwagę zasługuje przystanek Luxexpo. Przykrywa go rzeźbiona wiata, której dach przypomina rybi szkielet. Wyróżnikiem luksemburskiego przedsięwzięcia są odcinki trasy bez sieci trakcyjnej.
Liczba pasażerów, od momentu uruchomienia tramwajów w Luksemburgu, stale rośnie – z 4,7 mln do 31,7 mln w 2024 r. Warto podkreślić, że od lutego 2020 r. transport publiczny jest bezpłatny dla wszystkich, zarówno mieszkańców, jak i turystów.